In het kort
Een medewerkerster van het Sociaal Loket in Bos en Lommer vertelt over de nieuwe manier van werken. “Niet meer van het kastje naar de muur”.
‘Overlast van de buurman, psychische problemen, het aanvragen van een rollator. Je kunt hier met uiteenlopende vragen terecht’, zegt Lydia Hindle. Zij is medewerkster van het sociaal loket aan het Bos en Lommerplein (Dienstencentrum) en gespecialiseerd in zorg en overlast. Maar in de kantoortuin achter de balie werken ook mensen die alles weten van schuldhulpverlening, de WMO of activiteiten in de wijk. Die bundeling van kennis heeft grote voordelen ervaart Lydia:
‘Mensen vinden snel en makkelijk de juiste hulp. Maar dat niet alleen, ook onderling zijn de lijnen korter waardoor we betere ondersteuning kunnen bieden. Daarbij kijken we ook naar de achterliggende vraag. Soms komen mensen voor een betalingsregeling, maar blijken er nog meer schuldeisers te zijn. Door de schulddienstverleners in te schakelen, kun je iets aan de oorzaak doen, waardoor mensen de controle over hun financiële situatie terugkrijgen. Wij ondersteunen, maar het doel is dat mensen zichzelf kunnen redden.’
In Stadsdeel West zijn drie sociale loketten voor al uw vragen over zorg en welzijn. Maar ook voor vrijwilligerswerk en leuke activiteiten in de buurt. Diverse organisaties houden spreekuur in het sociaal loket. Onze gastheer of gastvrouw brengt u in contact met de juiste persoon.
Sociaal Loket West houdt van maandag t/m vrijdag inloopspreekuur van 08.30 uur tot 12.30 uur. U kunt terecht op drie locaties:
- De Koperen Knoop, Van Limburg Stirumstraat 119, telefoon 020 580 6750
- Dienstencentrum, Bos en Lommerplein 156, telefoon 020 253 1999
- Ten Katepoort, Ten Katestraat 67-71, telefoon 020 253 1306